Logo Biedronka
Ikonka szukania, wyszukaj produkt przekierowanie na stronę Biedronka Home
Ikonka szukania, wyszukaj produkt

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności

– w krajach Unii Europejskiej to prawie 60 mln ton jedzenia rocznie . Z raportu UNEP 2024 „Wskaźnik Marnowania Żywności” wynika, że w 2022 r. na świecie zmarnowano ponad miliard ton żywności. To pokazuje, jak ogromna jest skala problemu.


Jedzenie jest marnowane w całym łańcuchu produkcji, czyli w drodze produktów żywnościowych „z pola na stół”. Handel odpowiada za 7% marnowanej żywności na świecie.


Z raportu Banków Żywności „Nie marnuj jedzenia 2023” wynika, że w Polsce każdego roku marnuje się 4,8 mln ton żywności

Przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia to jeden z celów polityku środowiskowej naszej firmy. Sieć Biedronka podejmuje szereg działań w różnych obszarach, aby przeciwdziałać marnowaniu żywności:

Działania edukacyjne

Pobierz przewodnik i zapisz w swoim telefonie, by mieć go zawsze pod ręką.

Co roku, na przełomie września i października we wszystkich naszych sklepach przeprowadzamy kampanię edukacyjno-informacyjną na temat przeciwdziałania marnowaniu żywności, która dodatkowo komunikowana jest w naszych mediach społecznościowych. W ramach kampanii podpowiadamy naszym konsumentom jak w prosty sposób mogą na co dzień przeciwdziałać wyrzucaniu jedzenia.


W tym roku realizujemy już 6 edycję kampanii. Zachęcamy do zwrócenia uwagi na nieidealne owoce i warzywa. Dodatkowo udostępniamy przygotowany przez Caritas Polska Przewodnik dla konsumentów, pozwalający w pigułce przyswoić najważniejsze zasady niemarnowania żywności.

kampania o Przeciwdziałaniu marnowaniu żywności

Ponadto, w tym roku po raz kolejny realizujemy odsłonę projektu Dobra Torba. Z tej okazji w ofercie sprzedażowej będzie dostępna specjalna papierowa torba na zakupy, która ma edukować w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności. Część przychodów z jej sprzedaży wspiera Banki Żywności, które przekazują żywność osobom potrzebującym.


projekt Dobra torba

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Wydajemy również e-booki, z których można zasięgnąć porad dotyczących niemarnowania żywności bądź zainspirować się przepisami na proste dania w duchu zero waste.

wydajemy e-boOki

POBIERZ E-BOOKA

Współpraca z organizacjami pożytku publicznego

Na co dzień, już od prawie 10 lat (bo od 2016 r.) Biedronka przekazuje darowizny artykułów spożywczych (z krótkim terminem przydatności do spożycia) osobom w potrzebie. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy z około 140 Organizacji Pożytku Publicznego z naszych sklepów do najbardziej potrzebujących trafia pomoc w postaci paczek żywnościowych bądź ciepłego posiłku. Wspierają nas Caritas Diecezjalne w ramach Spiżarni Caritas, Stowarzyszenie Pomocy Bliźniemu Mar-Kot, Klub Rotary, Teen Challenge Chrześcijańska Misja Społeczna, Federacja Polskich Banków Żywności oraz wiele innych organizacji, działających często bardzo lokalnie. W 2024 roku w ramach współpracy przekazaliśmy Organizacjom artykuły spożywcze o łącznej wartości 140 mln zł. Chętne organizacje mogą zgłaszać się do nas poprzez formularz.

Przekazujemy darowizny

przeceny

Wprowadzamy w sklepach system przecen - sprzedaż artykułów spożywczych z krótkim terminem przydatności w cenie obniżonej o 50 proc. wartości. W 2024 r. ta inicjatywa została wdrożona w blisko 500 Biedronkach.

Aplikacja Too Good To Go

W części Biedronek działa Too Good To Go: pracownicy tworzą paczki żywnościowe przeznaczone do sprzedaży poprzez aplikację. Zestawy powstają z artykułów z krótkim terminem przydatności,
a ich cena to ok. 30 proc. wartości artykułów. W 2024 r. klienci odebrali prawie 1,5 miliona paczek z ponad 770 sklepów, co zapobiegło zmarnowaniu ok. 2 200 ton żywności.

POZNAJ TOO GOOD TO GO

Logistyka

Działamy już na wczesnych etapach dystrybucji artykułów spożywczych:

  • Optymalizujemy dostawy. Wszystkie nasze sklepy są zaopatrywane każdego dnia, a wiele z nich przyjmuje nawet 2–3 dostawy dziennie
  • Dbamy o odpowiednie warunki przechowywania towarów. Dzięki rygorystycznemu przestrzeganiu ciągu chłodniczego produkty zachowują świeżość zgodnie ze swym terminem przydatności.
  • Produkty ultra świeże nie pozostają w sklepie dłużej niż 2–3 dni.

Do przygotowywania zamówień stosujemy narzędzie prognozowania oparte na sztucznej inteligencji, tzw. LDE.

LDE (Luminate Demand Edge) to algorytm wykorzystujący nawet kilkaset zmiennych takich jak pogoda, sezonowość, kanibalizacja, święta lub inne wydarzenia mające wpływ na sprzedaż, dzień tygodnia, a także takie dane jak sprzedaż, zapas, promocje, ceny, listing oraz informacje na temat danych podstawowych sklepów
i produktów np. lokalizacja sklepu i godzina otwarcia.

narzędzie prognozowania oparte na sztucznej inteligencji

zagospodarowanie

zagospodaro-wanie

W przypadku upłynięcia terminu przydatności do spożycia produkty przekazywane są do dalszego zagospodarowania zgodnie z obowiązującymi przepisami, dzięki czemu nadal pozostają w łańcuchu wartości i nie ulegają zmarnowaniu. W tym zakresie współpracujemy z doświadczonymi firmami, które przetwarzają odebrane ze sklepów niesprzedane produkty.


Z naszych owoców i warzyw wytwarzany jest kompost lub biogaz, z którego produkowana jest energia i ciepło, a z produktów mięsnych powstaje karma oraz pasza dla zwierząt, pieczywo trafia do gorzelni jako surowiec do produkcji alkoholu technicznego bądź przetwarzane jest w biomasę.

nasze produkty są ponownie przetwarzane

kampania edukacyjno informacyjna

POSZUKIWANE

WARZYWA I OWOCE

NIEIDEALNE

POJEDYNCZE NIEDOSKONAŁE, NIE DO KOŃCA DOJRZAŁE

już tej jesieni

NIE MARNUJ ŻYWNOŚCI!

KUPUJ RÓWNIEŻ NIESTANDARDOWE WARZYWA I OWOCE!

Współpracujemy z ponad 140 organizacjami pożytku publicznego, w tym:

INFORMACJE

OFERTA

SZYBKIE LINKI

O BIEDRONCE

Copyright 2025 Jeronimo Martins Polska S.A.

Serwis w wersji dla osób niewidomych i niedowidzących