CODZIENNIE
ODKRYWAJ NOWE SMAKI

Kuchnia

śródziemnomorska

Dieta Śródziemnomorska

Niewiele diet jest tak przyjemnych jak ta. Dieta śródziemnomorska nie wymaga bowiem wyrzeczeń, a przy okazji gwarantuje wyśmienite doznania kulinarne. Samo słowo dieta należy rozumieć tu znacznie szerzej. Nie oznacza ona spisu reguł dotyczących konkretnych dań, a jest raczej opisem stylu życia i towarzyszącego mu jedzenia.

W diecie śródziemnomorskiej źródło dobrego samopoczucia znajduje się nie tylko na talerzu, ale także wokół niego. Posiłek powinien być celebracją, którą należy przeżywać w gronie rodziny i przyjaciół. Poczucie wspólnoty podczas dzielenia się posiłkiem z najbliższymi pomaga zapomnieć o troskach i pozwala pozbyć się codziennych stresów.

Przepisy

  • LAZANIA Z BROKUŁAMI, KALAFIOREM I RICOTTĄ

    Więcej

    GNOCCHI Z GORGONZOLĄ I PESTO

    Więcej
  • OŚMIORNICA Z KAPARAMI I ANCHOIS

    Więcej

    FILETY Z MORSZCZUKA Z TAPENADA I ŻÓŁTYM RYŻEM

    Więcej
  • FILETY Z HALIBUTA

    Więcej

    DORADA Z POMARAŃCZAMI I KUSKUSEM

    Więcej
  • CYTRYNOWY KURCZAK Z SAŁATKĄ ZIEMNIACZANĄ

    Więcej

    POLICZKI WOŁOWE Z KAPUSTĄ Z RODZYNKAMI

    Więcej
  • KACZKA Z KAPARAMI Z PUREE Z BATATÓW

    Więcej

    ŻEBERKA WOŁOWE Z BOBEM

    Więcej
  • ŻEBERKA MIODOWO-CYTRYNOWE Z SAŁATKĄ Z FASOLI I KUKURYDZY

    Więcej

    ESKALOPKI Z SZYNKĄ

    Więcej
  • SPAGHETTI Z KLOPSIKAMI W SOSIE POMIDOROWYM

    Więcej

    STEKI Z JAGNIĘCINY Z GRILLOWANYM SEREM HALLOUMI

    Więcej
  • ZUPA Z CIECIERZYCY

    Więcej

    SAŁATKA Z TUŃCZYKA I CZERWONEJ FASOLI

    Więcej
  • SOCZEWICA Z KIEŁBASA SALAMETTO

    Więcej

    GRECKIE SAGANAKI Z KREWETEK I SERA FETA

    Więcej
  • PIECZONA PAPRYKA Z ANCHOIS I MOZZARELLA

    Więcej

    TRÓJKATY SEROWE

    Więcej
  • Pomidory faszerowane po grecku

    Więcej

Czy wiesz, że...

  • Ważnym elementem diety śródziemnomorskiej jest aktywność fizyczna. Wystarczy nawet codzienny ruch jak np. chodzenie do pracy piechotą, czy zwykła prosta, praca fizyczna. Pozytywny wpływ diety śródziemnomorskiej na dobre samopoczucie doceniło UNESCO, które w 2010 r. wpisało ją na listę światowego niematerialnego dziedzictwa.
    Jej podstawowym składnikiem, bazą, na której powstają potrawy zarówno wykwintne jak i te spożywane na co dzień, są świeże lokalne warzywa i owoce, rośliny strączkowe oraz wszelkiego typu odżywcze zboża. Niezwykle przyjemnym, zarówno smacznym jak i zdrowym, stałym elementem tej diety są również orzechy.
  • Wartą naśladowania, powszechną w diecie śródziemnomorskiej praktyką jest stosowanie cennych, bogatych w dobroczynne składniki tłuszczów, w szczególności oliwy z oliwek. Zwłaszcza ta z pierwszego tłoczenia zasługuje na naszą uwagę. Trudno wyobrazić sobie bez niej kuchnię krajów południowych, to ona nadaje nawet najprostszym potrawom szlachetny smak i wyjątkowy charakter. To dzięki niej zwykła kromka świeżego chleba staje się intensywnym kulinarnym doznaniem. Spróbujmy w naszych codziennych wyborach zastąpić nią masło, a tak zwane płynne złoto południa przyniesie nam niezrównane korzyści.
    Innym znakiem rozpoznawczym diety śródziemnomorskiej jest spowijający jej potrawy aromat świeżych ziół. Ich różnorodność, a także swoboda i fantazja w ich stosowaniu sprawiają, że zbędne stają się duże ilości, nie cieszącej się dobrą sławą soli.
  • Dieta śródziemnomorska pełnymi garściami korzysta również z dostępnego jej bogactwa morskich głębin. Świeże ryby i owoce morza goszczą na południowych stołach kilka razy w tygodniu. Również drób spożywany jest znacznie częściej niż czerwone mięso. To ostatnie pojawia się na talerzach zaledwie parę razy w miesiącu.
    Na koniec nie sposób nie wspomnieć o niekoniecznym ale jakże przyjemnym, zwieńczeniu posiłków, czyli o czerwonym winie. Lampka tego napoju to dobrodziejstwo dojrzewających na południowych stokach winogron, wiekowej tradycji i konkretnych walorów zdrowotnych potwierdzonych licznymi badaniami. Dzięki kolejnej odsłonie akcji Smaki Kuchni Śródziemnomorskiej w Biedronce teraz i my możemy zbliżyć się żywieniowego ideału.