Zmień lokalizację

Wybierz swoje miasto

Podaj swoją lokalizację, aby zobaczyć aktualną ofertę

zamknij

Twoja obecna lokalizacja:

Twoje poprzednie lokalizacje

Spotkaj się z dietetykiem w sklepach Biedronka Sprawdź

Jakie informacje znajdują się na etykiecie produktu?

sery

Kliknij w poszczególne elementy etykiety
aby dowiedzieć się, co oznaczają.

  • Wartość odżywcza sera żółtego w 100 g
  • Wartość energetyczna 353 kcal
  • Tłuszcz 28 g
  • Nasycone kwasy tłuszczowe 17 g
  • Węglowodany 0 g
  • Cukry 0 g
  • Białko 26 g
  • Sól 1,9 g
  • Składniki: mleko, cukier, aromat winiliowy
  • Należy spożyć do: 1.03.2015

Wartość odżywcza

Wartość odżywcza żywności to informacja o wartości energetycznej produktu oraz zawartości w nim tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka, soli.

Podawane informacje mogą także dotyczyć zawartości innych składników odżywczych, np. witamin czy składników mineralnych. Wartość odżywcza wyrażana jest na 100 g lub 100 ml produktu oraz dodatkowo na porcję.

Wartość energetyczna

Wynika głównie z zawartości w produkcie tłuszczu, węglowodanów, białka oraz błonnika. Wyrażana jest w kilodżulach (kJ) i kilokaloriach (kcal).

Tłuszcz

Jest ważnym składnikiem dostarczającym energii i witamin (A, D, E, K). Zaleca się spożywanie tłuszczów roślinnych (oleje), bogatych w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Ważne też jest spożywanie ryb, gdyż ich tłuszcz zawiera wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3.

Nie powinno się spożywać więcej niż 70 g tłuszczu dziennie.

Nasycone kwasy tłuszczowe

Występują głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz w produktach zawierających utwardzane tłuszcze roślinne (tłuszcze cukiernicze) i olej palmowy.

Nie powinno się ich spożywać więcej niż 20 g/dzień.

Węglowodany

Powinny być podstawowym źródłem energii w diecie. Są niezbędne dla układu nerwowego i mózgu. Zaleca się spożywanie węglowodanów złożonych, których dobrym źródłem są produkty zbożowe, tj.: gruboziarniste kasze (np. gryczana), razowe makarony, ryż, ciemne pieczywo, płatki owsiane.

Dla osoby dorosłej zaleca się spożywanie 260 g węglowodanów dziennie.

Cukry

W żywieniu do cukrów zalicza się jednocukry (glukoza, fruktoza) i dwucukry (sacharoza, laktoza).

Nie powinno się spożywać więcej niż 90 g cukrów dziennie.

Niektóre produkty mają napis „bez dodatku cukru”, chociaż na etykiecie podana jest jego zawartość. Oznacza to, że w trakcie produkcji nie dodano cukru, a jego zawartość wynika z naturalnej obecności cukrów w surowcach.

Białko

Jest ważnym składnikiem diety, niezbędnym do prawidłowej budowy, rozwoju i funkcjonowania organizmu. Musi być spożywane codziennie.

Białko występuje zarówno w produktach zwierzęcych (mleko i produkty mleczne, sery, mięso, ryby, drób), jak i w roślinnych (produkty zbożowe, rośliny strączkowe).

Zaleca się dla osoby dorosłej spożywanie 50 g białka dziennie.

Sól

Choć niezbędna dla człowieka, spożywana w nadmiarze jest niekorzystna. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 6 g. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca nawet niższą wartość: 5 g/dzień.

Warto wiedzieć, że ta ilość obejmuje nie tylko sól kuchenną, lecz także sól zawartą w wielu produktach przetworzonych, np. w pieczywie, wędlinach, słonych przekąskach, serze żółtym.

Wykaz składników

Wykaz składników zawiera informacje o składzie produktu, w tym alergenach i substancjach dodatkowych.

Składniki wymienione są według malejącej zawartości. Alergeny powinny być zapisane w sposób wyróżniający je spośród innych składników

Trwałość produktu

Bardzo ważną dla zdrowia informacją jest trwałość produktu, oznaczana datą minimalnej trwałości „Najlepiej spożyć przed:”.

W przypadku środków spożywczych, które z mikrobiologicznego punktu widzenia szybko się psują, stosuje się termin przydatności do spożycia „Należy spożyć do:”

Prawidłowa waga

Policz swoją prawidłową wagę w ramach wskaźnika BMI

Wskaźnik BMI oblicza się wg wzoru:  BMI = masa ciała (kg) wysokość ciała (m)2

Wskaźnik BMI oblicza się wg wzoru:

BMI = masa ciała (kg) wysokość ciała (m)2

Podaj swoją: Wagę kg Wzrost cm
Twój wskaźnik BMI wynosi
  • niedowaga BMI
  • prawidłowe 18,5
  • nadwaga 25
  • otyłość 30
  • otyłość II stopnia 40

Co warto wiedzieć o żywieniu?

partnerzy